BEVEILIGING VAN WEGENINFRASTRUCTUUR
Het beperken van de risico's met doeltreffende omheiningsoplossingen

23/01/2023

Het Europese wegennet kampt met uiteenlopende veiligheids- en beveiligingsrisico's – van overstekend wild tot inbraken in vrachtwagens op parkeerplaatsen. Vaak kan aan die bedreigingen iets worden gedaan met efficiënte afrasteringen. 

Betafence-beveiliging-autowegen

 

OVERSTEKENDE DIEREN

Uit onderzoek in de EU blijkt dat bij net geen 31% van alle verkeersongevallen in Europa slechts één voertuig betrokken is en geen enkele andere weggebruiker. Tot deze categorie van ongevallen behoren botsingen van voertuigen die van de weg af zijn geraakt, botsingen met gevallen rotsblokken of andere brokstukken op de weg, wagens die over de kop gaan en botsingen met dieren. Het verkeersvolume neemt almaar toe en het wegennet breidt uit, wat het gevaar voor botsingen tussen wilde dieren en voertuigen vergroot.
 
Saferoad, (verkeersveiligheid), is een door de CEDR (Conference of European Directors of Roads) in het leven geroepen programma dat bevestigt dat efficiëntie belangrijker is dan besparing wanneer men kiest voor een maatregel om botsingen tussen mens en dier te voorkomen.

GOEDKOOP + INEFFICIËNT

Waarschuwingsborden, reflectoren, fluitsignalen enz..

Courant gebruikt door wegbeheerders, hoewel er weinig bewijs is voor de doeltreffendheid ervan.

Waarschuwingsborden worden wereldwijd wellicht het vaakst gebruikt om botsingen tussen grote dieren en voertuigen te voorkomen, maar veel vervoers- en natuurbeschermingsinstanties melden dat ze niet weten of die maatregel iets uithaalt.

DUUR + EFFICIËNT

Omheiningen voor wilde dieren, oversteekplaatsen, detectiesystemen, enz.

Vaak niet toegepast wegens de hoge kost en de geringe steun van de overheid..

Wanneer kosten bij de besluitvorming zwaarder doorwegen dan doeltreffendheid, kan de doelstelling om het aantal ongevallen te verminderen in het gedrang komen.

 

AFRASTERINGEN VOOR AUTOSNELWEGEN 

Het afrasteren van autosnelwegen is een doeltreffende maatregel om te voorkomen dat wilde dieren wegen oversteken; het beschermt zowel de weggebruikers als de dieren.

Om succesvol te zijn, moet de afrastering van een snelweg dieren op een doeltreffende manier verhinderen om over te steken, én mag het niet te duur zijn, aangezien dergelijke afrasteringen meestal over lange afstanden worden gebruikt.

Het assortiment landbouwomheiningen van Betafence biedt een ideale oplossing voor landelijke gebieden waar het gevaar voor overstekend wild groot is.

 

ursus-as-light

URSUS® AS LIGHT  |  URSUS® AS MEDIUM  |  URSUS® AS SUPER
Geknoopte afrastering op rollen met progressieve maasvoering, speciaal ontwikkeld voor bosbouw en autowegen. De verticale draden vormen een spiraalknoop rond de horizontale draden.

ursus-heavy

URSUS® HEAVY  |  URSUS® HEAVY AS
Vervormingsbestendige afrastering op rollen eveneens met progressieve maasvoering, met specifieke ringknopen. Deze unieke ringknopen fixeren de verticale met de horizontale draden en zorgen voor een zeer stevige en rigide afrastering.

rempart

REMPART®
Gelaste langeafstandsafrastering met progressieve maasvoering die zorgt voor een goede prijs-kwaliteitsverhouding.

 

URSUS vs URSUS AS

Ursus AS ("Acier Spécial") maakt gebruik van staaldraden met hoge treksterkte, die een grotere weerstand bieden. Door de grotere rigiditeit (in vergelijking met de standaard Ursus) is de afstand tussen twee palen groter, wat resulteert in verminderde installatiekosten. Dit is vooral belangrijk voor lange afstanden, zoals afrasteringsprojecten langs snelwegen of spoorwegen.

 

 

REALISATIE

ursus-as-portugal

Plaats: Lissabon, Portugal
Gebruikt product : Ursus® AS

Om het oversteken van wild te voorkomen werd er langs de autowegen tussen Queluz, Lourel, Ranholas, Linhó en Alcabideche een Ursus AS afrastering geplaatst.         


TOP